Hiszpania głosuje 29 listopada: co wybory oznaczają dla kupujących nieruchomości
Aktualności z Hiszpanii

Hiszpania głosuje 29 listopada: co wybory oznaczają dla kupujących nieruchomości

Arseny Berzins · Co-Founder, Bravos Estate·

Wybory parlamentarne w Hiszpanii odbędą się 29 listopada 2026 r.. Dla kupujących nieruchomości na dziś nic się nie zmienia. Premier Pedro Sánchez ogłosił wybory 5 października, trzy dni po tym, jak Kongres Deputowanych odrzucił dwa rządowe dekrety mieszkaniowe. Podatki przy zakupie są takie same jak tydzień temu, planowany 10-procentowy VAT od krótkoterminowego najmu turystycznego nie wejdzie w życie, a projekt ustawy o podatku 100% dla kupujących spoza UE wygasa z chwilą rozwiązania parlamentu.

Poniżej: dlaczego rozpisano wybory, co zmieniłyby odrzucone dekrety, co dalej z podatkiem 100%, jakie przepisy obowiązują dziś kupujących i na co zwracać uwagę do dnia wyborów. Będziemy aktualizować ten artykuł w miarę rozwoju kampanii.

Dlaczego Hiszpania idzie do wyborów: upadek dekretów mieszkaniowych

DataWydarzenie
29 września 2026 r.Rada Ministrów przyjmuje dwa królewskie dekrety z mocą ustawy dotyczące mieszkalnictwa (RDL 26/2026 i RDL 27/2026)
30 września 2026 r.Oba dekrety ukazują się w hiszpańskim dzienniku urzędowym (BOE); obowiązują od 1 października
2 października 2026 r.Kongres nie zatwierdza żadnego z dekretów: przeciw głosują PP, Vox i Junts
5 października 2026 r.Sánchez ogłasza przedterminowe wybory parlamentarne
Początek października 2026 r.Rozwiązanie parlamentu dekretem królewskim; wygasają wszystkie projekty ustaw czekające w Kongresie
29 listopada 2026 r.Wybory parlamentarne

Królewski dekret z mocą ustawy (real decreto-ley) obowiązuje od razu, ale w ciągu 30 dni musi go zatwierdzić Kongres. Jeśli Kongres go odrzuci, dekret zostaje uchylony. Tak właśnie stało się 2 października z oboma tekstami.

Co zmieniłyby odrzucone dekrety

Większy z dekretów, RDL 26/2026, zawierał rozwiązania podatkowe istotne dla właścicieli nieruchomości. Każde z nich miało zacząć obowiązywać w terminie, który jeszcze nie nadszedł, więc żadnego nigdy nie pobrano:

  • 10% VAT od najmu krótkoterminowego. Od 1 grudnia 2026 r. wynajem umeblowanego lokalu na pobyty do 30 nocy nie byłby już zwolniony z VAT (IVA), lecz opodatkowany stawką 10%, chyba że lokal stanowiłby główne miejsce zamieszkania właściciela (art. 7).
  • Podwyżka IBI dla mieszkań turystycznych. Na urzędowo wyznaczonych obszarach o napiętym rynku mieszkaniowym gminy mogłyby podnieść roczny podatek od nieruchomości IBI dla zarejestrowanych lokali na wynajem turystyczny o maksymalnie 50%, o maksymalnie 100% dla właścicieli co najmniej dwóch takich lokali i o maksymalnie 150% dla właścicieli co najmniej czterech (art. 8).
  • Podwyżka IBI dla długo pustych mieszkań. O 50–100% w przypadku lokali pozostających pustymi bez uzasadnienia dłużej niż dwa lata. Drugie domy wprost uznano za uzasadnione przy nieprzerwanym niezamieszkaniu do czterech lat (art. 8).
  • Ograniczenia zakupów po zaniżonej cenie przez firmy. Podmioty, których działalność obejmuje kupno nieruchomości, nie mogłyby do końca 2028 r. kupować mieszkań poniżej 70% ich wartości z operatu szacunkowego (art. 1). Przepis nie dotyczył osób prywatnych.

Drugi dekret, RDL 27/2026, dotyczył długoterminowych umów najmu lokali stanowiących główne miejsce zamieszkania najemców. Żaden z dekretów nie zawierał przepisów wymierzonych w kupujących z zagranicy ani w nierezydentów.

Co dalej z podatkiem 100% dla kupujących z zagranicy

Podatek 100% dla kupujących spoza UE niebędących rezydentami zapowiedziano w styczniu 2025 r., a w maju 2025 r. PSOE złożyła w Kongresie projekt ustawy. Nigdy nie trafił on pod obrady. Zgodnie z art. 207 regulaminu Kongresu Deputowanych rozwiązanie parlamentu oznacza wygaśnięcie wszystkich projektów, które nie zostały uchwalone, niezależnie od etapu prac. Wraz z rozwiązaniem parlamentu przed wyborami 29 listopada podatek 100% przestaje istnieć nawet jako projekt: w nowej kadencji trzeba by go złożyć od nowa. Kupujących mieszkających w UE nigdy nie obejmował. W naszym tekście o całej historii podatku 100% wyjaśniamy, co proponowano i kogo miało to dotyczyć.

Nawet w proponowanym kształcie podatek nie dotyczyłby nowych domów i mieszkań kupowanych bezpośrednio od dewelopera, ponieważ od takiej sprzedaży płaci się VAT, a nie podatek od przeniesienia własności. Zobacz nasz przewodnik po zakupie nieruchomości z rynku pierwotnego w Hiszpanii.

Co obowiązuje kupujących dziś

1. Podatki przy zakupie bez zmian

Przy zakupie na rynku wtórnym płaci się regionalny podatek od przeniesienia własności (ITP): 9% we Wspólnocie Walenckiej (11% powyżej 1 mln euro), 8% w Murcji i 7% w Andaluzji. Przy zakupie w nowym budownictwie bezpośrednio od dewelopera płaci się 10% VAT (IVA) oraz regionalny podatek od aktów notarialnych. Żaden z dekretów nie zmieniał tych stawek. W naszym przewodniku po podatkach od nieruchomości w Hiszpanii omawiamy wszystkie podatki dla rezydentów i nierezydentów.

2. Rachunek najmu turystycznego bez zmian

Jeśli kupujesz z myślą o wynajmie turystom, 10% VAT i podwyżki IBI są nieaktualne. Punktem odniesienia pozostają regionalna licencja turystyczna i lokalne ograniczenia, które ustala każdy region i każda gmina, a nie omawiane dekrety. Więcej w naszym przewodniku po wynajmie nieruchomości w Hiszpanii.

3. Nowe przepisy wymagałyby nowej większości

Każdy nowy podatek czy ograniczenie dla kupujących wymagałby rządu gotowego go zaproponować i większości w Kongresie gotowej go przyjąć – a właśnie tego zabrakło wrześniowym dekretom. Do czasu powołania nowego rządu po 29 listopada opisane tu przepisy pozostają w mocy.

Jeśli chcesz zobaczyć, co mieści się w Twoim budżecie przy obecnie obowiązujących przepisach, poproś o indywidualną selekcję ofert.

Jak od 2025 r. zmieniały się przepisy dla kupujących z zagranicy

DataCo się wydarzyłoStan na dziś
13 stycznia 2025 r.Rząd zapowiada podatek do 100% dla kupujących spoza UE niebędących rezydentamiTylko zapowiedź
3 kwietnia 2025 r.Likwidacja Golden Visa za inwestycję w nieruchomościObowiązuje. Alternatywy
23 maja 2025 r.PSOE składa w Kongresie projekt ustawy o podatku 100%Nigdy nie był rozpatrywany; wygasa z rozwiązaniem parlamentu
30 września 2026 r.Dekrety mieszkaniowe: VAT od najmu krótkoterminowego, podwyżki IBIOdrzucone 2 października
29 listopada 2026 r.Wybory parlamentarnePrzed nami

Na co zwracać uwagę do 29 listopada

Partie zwykle publikują pełne programy po rozpoczęciu kampanii. Gdy tylko się ukażą, uzupełnimy ten artykuł o propozycje głównych partii dotyczące mieszkalnictwa i kupujących z zagranicy, cytując ich własne dokumenty, a następnie ponownie po ogłoszeniu wyników.

Nowe oferty i analizy rynku

Bez spamu: tylko nowe oferty i istotne wieści z rynku; rezygnacja jednym kliknięciem.

Zapisując się, akceptujesz politykę prywatności.

Zainteresowany ?

Nasi eksperci pomogą Ci znaleźć idealną nieruchomość w tej lokalizacji. Otrzymaj spersonalizowane rekomendacje dopasowane do Twoich celów inwestycyjnych.